Zamieszczony plan hospitacji został napisany na potrzeby własne i placówki. Celem hospitacji diagnozującej jest ocena umiejętności uczniów po zakończeniu etapu realizacji zadań na lekcji wf w szkole podstawowej.
Hospitacja diagnozująca
Opracowała nauczyciel wf mgr Katarzyna Mierzwińska Cichosz
Hospitacja diagnozująca jako forma nadzoru pedagogicznego polega w szczególności na obserwacji i analizie osiągnięć (wiedzy i umiejętności) uczniów. Przygotowując hospitację diagnozującą brałam głównie pod uwagę aspekt odpowiedniego pokazania umiejętności uczniów, w taki sposób, aby osoba hospitująca mogła wnioskować o poziomie ich umiejętności.
Poniżej prezentuję plan hospitacji lekcji wychowania fizycznego w klasie 5 c.
Lekcja ta pokazuje nie tylko poziom określonych kompetencji uczniów, ale pozwala na dokonanie analizy pracy nauczyciela, bowiem umiejętności prezentowane przez uczniów wymagały systematycznej i długotrwałej pracy.
Przygotowany arkusz hospitacji umożliwia obserwację osiągnięć uczniów nawet osobie nie będącej fachowcem w dziedzinie wychowania fizycznego.
Wprowadzenie do hospitacji diagnozującej
Część informacyjna
- Klasa; 5c
- Termin hospitacji: 27.05.2004.
- Czas hospitacji: 12.35. – 13.20.
- Prowadzący zajęcia: mgr Katarzyna Mierzwińska – Cichosz .
- Temat zajęć: Doskonalenie poznanych umiejętności w sprawnościowym torze przeszkód
Plan hospitacji: konspekt lekcji WF.
- Cel główny:
- uzyskanie informacji czy uczniowie potrafią pokonać wszystkie elementy toru przeszkód w określonym czasie.
- Cele szczegółowe:
- uzyskanie informacji na temat postaw uczniów wobec obowiązków szkolnych oraz postaw wobec wychowania fizycznego.
- ocena osiągnięć uczniów związanych z konkretnym działem tematycznym realizowanym programowo w klasie 5
Autodiagnoza
- opracowanie wstępnej oceny przewidywanych osiągnięć uczniów.
Zagadnienia hospitacji:
- kształtowanie wśród uczniów postawy prozdrowotnej
- wdrażanie uczniów do samodzielnego podejmowania twórczych działań
- stwarzanie uczniom warunków do osiągania indywidualnych sukcesów
- wykorzystanie metod aktywnych w procesie dydaktyczno – wychowawczym
- mierzenie jakości pracy szkoły na poziomie klasy
Umiejętności uczniów podlegające obserwacji:
- uczeń potrafi wykorzystać poznane umiejętności w celu poprawnego wykonania zadań
- uczeń potrafi pokonać tor w określonym czasie
- uczeń zna zasady stosowania asekuracji i samoasekuracji w poszczególnych zadaniach ruchowych
Załączniki:
- konspekt lekcji w ujęciu czynnościowym
- arkusz obserwacji umiejętności ucznia
- ankiety
Arkusz obserwacji umiejętności uczniów podczas hospitacji diagnozującej
Diagnozie są poddawani uczniowie klasy 5c PSP nr 14 w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Diagnoza jest przeprowadzana podczas lekcji wychowania fizycznego.
Diagnozie podlega wynikający z podstawy programowej i rozkładu materiału dla klasy 5 zespół elementów technicznych – skok rozkroczny przez kozła, przewrót w przód, pokonywanie płotków lekkoatletycznych, przemieszczanie się po drabinkach, kozłowanie piłki koszykowej po slalomie,prowadzenie piłki nożnej po slalomie i strzał do bramki.
Diagnozie podlega znajomość pojęć: asekuracja i samoasekuracja oraz prawidłowe ich stosowanie.
Ocena umiejętności polega na przyznawaniu punktów za czas pokonania toru i za udane wykonanie poszczególnych elementów toru przeszkód.
O uzyskanej ocenie decyduje suma punktów.
Kryteria punktowania:
Czas w sekundach Punkty
25,00-35,00 10
35,01-40,00 8
40,01-45,00 6
45,01-50,00 5
55,00-1.00,00 4
1.00,01-1.00,05 2
Poprawne wykonanie 1 elementu toru = 1 pkt
Przez w/w rozumiemy:
p1- uczeń przeskoczy przez kozła ( lub wskoczy na kozła ) – 1pkt
p2- uczeń przejdzie pod płotkami lekkoatletycznymi bez podpierania się rękami – 1pkt
p3- uczeń przejdzie po drabinkach bez dotknięcia podłogi – 1pkt
p4- uczeń wykona kozłowanie piłki koszykowej po slalomie bez ominięcia pachołka – 1pkt
p5- uczeń poprowadzi piłkę nożną po slalomie bez ominięcia pachołka i wykona celny strzał do bramki – 1pkt
p6- uczeń wykona przewrót w przód na materacu (lub przetoczy się po materacu ) – 1pkt
Niepoprawne (niewykonanie) 1 elementu toru : 0 pkt
Kryteria oceniania:
Suma punktów Stopień:
16 – 14 celujący
13 – 11 bardzo dobry
10 – 6 dobry
5 – 3 dostateczny
2 – 1 dopuszczający
poniżej 0 niedostateczny
I. Efekty pracy uczniów po wykonaniu zadania ruchowego (przedstawiamy je w tabeli)(
II. Uczniowie stosują zasady bezpieczeństwa podczas lekcji
- Wymieniają elementy w których zastosowano asekurację ( właściwe podkreśl )
- wszyscy
- prawie wszyscy
- nikt
- Znają sytuacje w których zastosowali samoasekurację (właściwe podkreśl)
- wszyscy
- prawie wszyscy
- nikt